środa, 29 lutego 2012

Greckie ciasto orzechowe

Na stadionie narodowym Polacy walczą z Portugalią, czyli odliczanie do Euro2012 rozpoczęte:) Nie wiem jak Wy, ale ja już nie mogę doczekać się tych emocji:) Na dzisiejsze kibicowanie upiekłam ciasto orzechowe. Można podać je z syropem, wówczas, jest ciężkie i bardzo słodkie, jednakże zrezygnowałam z tej dodatkowej słodyczy. Wolałam dodać do niego mieszankę keksową. Przepis pochodzi z książki Tamary Milstein "Najlepsze ciasta świata". Autorka poleca serwować je z greckim jogurtem lub cytrusami. Dodaję do akcji "Ciasta Świata" (Aleksandra).


Składniki:
Ciasto:
130 g miękkiego masła
60 g cukru (dałam mniej)
40 g brązowego cukru (pominęłam)
8 jajek (dałam 6)
Skórka z 2 cytryn
60 g mąki
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki soli
Łyżeczka cynamonu
Łyżeczka gałki muszkatołowej
1/2 łyżeczki zmielonych goździków
400 g zmielonych i uprażonych orzechów włoskich
1/2 opakowania mieszkanki keksowej (opcjonalnie)
Syrop:
Szklanka cukru
300 ml wody
25 ml miodu
Sok i skórka z 2 cytryn
Laska cynamonu

Masłem smarujemy tortownicę.
Ubijamy masło z cukrem. Nie przerywając miksowania dodajemy pojedynczo żółtka.
Gdy masa jest gotowa wrzucamy skórkę z 2 cytryn, miksujemy, dodajemy mieszankę keksową, mieszamy. Odstawiamy.
W oddzielnej misce łączymy mąkę, proszek do pieczenia, sól, cynamon, gałkę muszkatołową, goździki. Delikatnie łączymy z odstawioną masą, dodajemy zmielone orzechy, mieszamy.
Białka ubijamy ze szczyptą soli na sztywną pianę. Dodajemy ją porcjami do ciasta i delikatnie mieszamy. 
Łyżką przekładamy ciasto do tortownicy i pieczemy 40-50 minut w 180 st.C.
Syrop: mieszamy wszystkie składniki, gotujemy 10 minut. Odcedzamy i odstawiamy. 
Ciasto wyjmujemy z piekarnika i polewamy gorącym syropem. Odstawiamy, aż syrop wsiąknie w ciasto (można nakłuć je w kilku miejscach). 


Smacznego! 


Ciasta Świata

12 komentarzy:

  1. Uwielbiam kuchnię grecką, a ciasto rewelacja! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie rozejrzę się za tą książką. Ciasto wygląda smakowicie;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nemi smakowicie to ciacho wygląda. Kocham takie orzechowe słodkości :) Pozdrawiam i dziękuję za udział w akcji :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czaje sie na to ciasto od dluzszego czasu - mysle, ze u mnie syrop bylby niezbedny, bo Mezczyzna ma slabosc do naprawde slodkich slodkosci :)

    OdpowiedzUsuń
  5. mm, jaki deser, piszę się, na taką wymianę ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mniamuśne, coś czuję, że by mi posmakowało ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda super! A ja tak lubię orzechowe smaki:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pycha, lubię wszystko co czekoladowe :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawe to ciasto,a ja lubię wszelkie słodycze z orzechami.

    OdpowiedzUsuń
  10. Naładowane pysznościami na maksa, nie ma to tamto, musi być świetne ;]

    OdpowiedzUsuń
  11. Samantha, kachna, zjedz_mnie: dziękuję:)

    Panna Malwinna: książkę polecam, zawarto w niej wiele ciekawych pomysłów.

    Aleksandra: udział w Twojej akcji to sama przyjemność;)

    Maggie: w takim przypadku, faktycznie niezbędny;)

    Russkaya, judik, degustatorka, mopswkuchni: polecam!

    OdpowiedzUsuń